Thursday 4 April 2013

Mama I Love U, Papa I Care

Menjadi anak yang bongsu kadang-kadang membuatkan aku menjadi anak yang manja. Kadang-kadang juga, dengan kemanjaan itu membuatkan mama mengatakan "Jangan buat macam tu." Suddenly, my heart terasa 'perit'. Mahu tunjukkan kasih sayang tidaklah payah, tetapi penerimaan orang lain tu bagaimana? Aku secara jujurnya, memang sayang kat mama dan my beloved father, tapi sampai sekarang perkataan tu sukar yang teramat sangat untuk aku luahkan. Bila aku tengok balik, mama and papa ku pun jarang menuturkan "Nak, we loved u." Jarang sangatlah, tapi aku dapat rasa betapa hebatnya kasih dan sayang kedua orang tua aku kat aku. Lepas tu, terdetik seketika kat otak aku. Kalau mama dan papa sukar mengucapkannya dan menunjukkannya, apa kata aku yang cuba? Lepas tu aku pun bereksperimen, Praise to Allah, my experiment worked out. Walaupun mama dan papa belum menuturkan, tapi perbuatan mereka menunjukkan adanya rasa kasih dan sayang buat anak bongsu ini.

Oleh itu, aku berpendapat, walau se'rock' manapun anda diluar sana, jangan malu untuk menujukkan kasih sayang anda kat kedua orang tua korang. Sewaktu anda masih helpless ketika kecil, ketika anda mula belajar untuk berdikari dan boleh hidup dengan sendiri, kedua-duanya masih setia untuk berada di sisi tanpa meminta sebarang bayaran di atas pengorbanan yang telah mereka berikan. Redha Allah terletak dibawah kaki ibu, so apa-apa hal jangan pernah menjadi anak yang derhaka dengan meninggikan suara, menjadi anak yang rebellious dan berbagai lagi ragam yang buruk.

Selagi ada masa, curahkanlah kasih sayang tu. Kita tidak dapat menduga masa hadapan. Adakah kita yang akan pergi dulu, adakah ibu yang akan pergi dulu ataupun ayah yang akan pergi dulu. Sebelum kita menitiskan air mata yang berpanjangan kerana penyesalan yang tiada penghujungya, lebih elok sekiranya kita memanfaatkan masa yang ada dengan melayan orang tua kita dengan sebaik mungkin.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...