Thursday 25 April 2013

Luahan yang tidak terluah

Entri ni (kira entrilah kot) aku buat sekadar mengisi post aku, mungkin untuk mengekspesikan juga apa yang terpendam. Hehe, happy reading.

  • Ibu disaat anakmu mengatakan dia tidak sakit, sebenarnya saat itu dia sedang menahan sakit yang teramat sangat.
  • Ibu disaat anakmu mengatakan dia tidak apa-apa, sebenarnya saat itu dia sedang menghadapi masalah yang sukar untuk diatasi.
  •  Ibu disaat anakmu mengatakan hasil kerjanya tidak memberangsangkan, sebenarnya saat itu dia berharap agar usahanya dipuji.

  • Ibu disaat anakmu sedang kecewa, sebenarnya dia amat berharap agar dirinya diberi semangat dan diberi motivasi.
  • Ibu disaat anakmu sedang menangis kesedihan, sebenarnya dia berharap agar dirinya dipujuk oleh dirimu.
Hakikatnya wahai ibu, terdapat banyak luahan hati yang ingin dikatakan, namun apabila aku merenung semula pengorbanan mu, kepayahan mu, kesusahan mu dan usaha mu aku terus terdiam. Teramat mustahil untuk aku meminta lebih daripada apa yang aku miliki kerana engkau sudah memberikan lebih daripada apa yang sepatutnya dan seharusnya aku perlu bersyukur dengan apa yang aku ada. Wahai ibu ku sayang, maafkan aku kerana seringkali mengeluh dan mengharapkan lebih daripada dirimu tanpa berusaha untuk memberikan sesuatu kepada mu. Maafkan anak mu ini duhai ibu.

# Apabila anda mempunyai sebarang rungutan terhadap ibu anda, think it back dear readers. Layakkah kita untuk merungut? Hebat sangatkah kita untuk mempersoalkan keupayaan ibu kita sendiri. Jika bukan kita yang menghargai ibu, siapa lagi? Takkan sepupu kita, rakan-rakan kita? Come on, she is your mother. Jangan sampai tiba satu saat untuk merasa kehilangannya, baru mula mengharap agar ibu kembali ke sisi.

~ Love your mother, accept her as she already and always accept you even you are not a perfect child for her.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...