Wednesday 1 May 2013

Bila Bunga ku sedang Mekar

Bersemangat pula aku untuk menulis kali ni. Kali ni aku mahu berkongsi dengan readers tentang bunga kat sebelah kiri ni. Hah, cantik tak? Bunga aku ni special edition (walaupun bukan aku yang tanam). Bunga ni pak cik aku tolong tanamkan. Diakhirkan cerita, bunga ni sudah mula berbunga. It's already start to bloom. Yeah, aku gembira. Bunga ni istimewa. Sebab ia hanya akan berbau harum ketika malam menjelang tiba, ketika matahari kembali bersinar, ia akan kehilangan wanginya (sebenarnya ia hanyalah kurang berbau harum ketika ada matahari).  So, bunga ni memang special lah kan. Lupa pula, bunga ni namanya Spider Lily. Kenapa nama dia macam ni, obviously I didn't know about that. Nanti readers cari sendiri. Aku terfikir, adakah wanita boleh diibaratkan dengan bunga dan lelaki diibaratkan sebagai lebah (ubah istilah sedikit)? Kenapa pula? Ya lah, bunga kan menawan, sama juga dengan wanita. Wanita ini mempunyai tarikan yang tersendiri sehingga mampu membuatkan lelaki tertarik. Namun, bunga yang mana satu sesuai untuk digandingkan dengan personaliti anda? Ehh, soalan jenis apa pula ni. Ok, ramai wanita yang memilih untuk menjadi ibarat bunga mawar yang berduri, duri semalu dan banyak lagi. Tapi, aku berpendapat bahawa wanita seharusnya
menjadi ibarat bunga kaktus (tapi, semua orang ada pendapat yang tersendiri.) Tapi kenapa mesti kaktus?
Bunga mawar mesikpun berduri, namun masih mampu menarik hati sang lebah untuk menghirup madunya. So, it is still attractive. Sama juga dengan wanita, meskipun dia menutup aurat tetapi masih lagi menggiurkan, itu tiada guna juga (melainkan wanita itu menjadi tarikan kerana kemuliaan akhlak dan keperibadiannya. Maksudnya less attractive).
Duri semalu pula bila disentuh baru mahu tertutup. Bukankah itu maknanya dia masih membuka ruang untuk dirinya disentuh. Come on, wahai wanita kat luar sana. Diri anda begitu berharga, syurga anak-anak terletak di bawah kaki anda. Anda begitu mulia, takkanlah anda sanggup membiarkan diri anda disentuh dengan sewenangnya oleh lelaki kat luar sana? Belum tentu lagi dia tu (mereka tu) pasangan hidup anda yang sebenarnya (ibaratnya hingga ke hujung hayat).
 Ok, kaktus. Kaktus ni bagaimana ciri fizikalnya? Ya, dia penuh berduri hingga tiada kumbang yang sanggup untuk mendekatinya. Kaktus mampu mencari bekalan air yang jauh di dalam padang pasir. Dia tahan dengan godaan panasnya mentari yang melebihi tahap suhu bilik yang normal. Dia juga mampu membekalkan bekalan air untuk unta yang kehausan. Paling unik, dia juga mampu menghasilkan bunga, meskipun ia memakan tempoh yang lama. See, sekiranya wanita mampu menjadi seperti ini. Mempertahankan mahkota aurat dirinya dengan sempurna.Menjaga cintanya dan hanya untuk yang halal serta untuk Pemilik Cinta yang hakiki (Allah). Andainya wanita menjadikan dirinya berguna untuk keluarga, sahabat handai, masyarakat bahkan untuk agamanya dengan membimbing generasi muda untuk berjaya dunia dan akhirat. Andainya wanita mampu menahan dirinya daripada godaan dunia yang fatamorgana ini. Sebab itulah aku lebih suka, menggunakan istilah "Wanita ibarat bunga Kaktus." 
Namun, kita boleh pilih mana-mana istilah yang penting prinsip kita tu  tidak bercanggah dengan syarak. Aku
harap wanita kat luar sana bijak menjaga maruah diri. Jangan biarkan maruah anda tercalar, kerana kesannya bukan sahaja berlaku terhadap anda sendiri, namun ia juga meliputi nama baik keluarga. Jika anda memang jenis yang 'tidak makan saman' ataupun bermuka tebal, bertelinga kuali, silalah fikir untuk orang lain. Sebelum anda berfikir kebaikan anda atau ikut kepala anda sahaja, sila letakkan anda di posisi orang lain. Kata pada diri, "Kalau aku buat macam ni, apa yang akan si A rasa? Kesan yang aku dapat, ok kah?" Hah, tanya diri anda dahulu. Jangan main redah sahaja. Jangan pentingkan diri sendiri (aku terkena sendiri).

# So, bila bunga aku sedang mekar, aku akan menghidu wangi yang harum dan mendapat ketenangan. Wahai wanita, jadikan dirimu yang mampu memberi ketenangan kepada orang lain dan bukannya ketegangan.

~ Selamat membaca readers. :)

  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...