Friday 24 May 2013

Aku dan Lampu


How are you dear readers? Entri aku kali ni adalah untuk mengajak readers sekalian untuk refleksi diri sebentar. Kenapa aku pilih tajuk di atas? Ini lebih kepada pengalaman dan juga pengamatan aku sendiri. Jom hayati situasi aku sebentar. Di rumah aku, terdapat bahagian yang memerlukan kepakaran orang yang berpengalaman dalam bab elektronik, memandangkan tiada insan yang pakar di rumah, terpaksalah aku menawarkan diri. Selepas beberapa kali mencuba, lampu tandas belum juga menunjukkan tanda untuk berjaya dihidupkan. Aku hampir putus asa, mama suruh aku minta tolong dengan pak cik. Lepas tu aku terfikir, in case lah one day, pak cik aku tidak dapat dihubungi dan saat itu pakar elektronik juga teramat diperluan dan secara kebetulannya aku juga berada di situ, adakah aku akan terus menanti dan menanti sehingga bantuan tiba? So, I decided to try once again and voila I made it. Lepas tu aku terfikir, sampai bila aku kena bergantung dengan orang lain. Sampai bila? Bila ada masalah, mudahnya berputus asa, bukannya terus mencuba sehingga berjaya.

After that, aku terfikir lagi, satu hari nanti aku kena bergantung pada diri sendiri. Tidak selamanya aku boleh bergantung harap pada orang lain. Hanya pada yang Esa aku boleh sentiasa bergantung harap, sebab boleh jadi kawan baik hari ini akan menjadi musuh pada masa hadapan. Musuh pada hari ini boleh jadi kawan baik pada masa akan datang. Orang yang ‘rapat’ dengan Allah, tidak mudah berputus asa dan putus harapan. Sebab? Innallaha ma as sobirin. Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar.  Aku terfikir lagi, adakah aku orang yang sabar? Kenapa aku tanya soalan macam ni? aku takut, aku jadi orang yang mudah hilang sabar sehingga aku semakin menjauh dengan Allah. Dear readers, kehidupan tanpa redha Allah lebih menakutkan daripada hidup tanpa redha manusia. Seorang manusia tidak dapat menyakiti kita, tidak dapat menyentuh kita jika tanpa izin Allah, tapi bila mana Allah mahu menyakiti kita, tiada seorang pun manusia yang akan dapat membantu kita pada masa itu. See, betapa pentingnya Allah dalam kehidupan kita. Manusia boleh buang kita jauh-jauh dan kita masih boleh survive, tapi bila Allah ‘buang’ kita, I can guarantee you that, your life will be worthless. Hidup sebagai ‘buangan’ Allah teramat hina. Ya, memang seronok dapat buat semua benda tanpa menghiraukan hukum halal dan haram, tapi ingat one day, bila Allah kata “Kau akan dibinasakan”, jangan pula baru sibuk rasa menyesal. Meremang bulu roma bila membaca tafsir ayat 17 daripada surah Al-Kahfi yang bermaksud:
"Sesiapa yang diberi hidayah (petunjuk) oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkan-Nya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya."
 See, Allah is powerful over all. Kita yang perlukan Allah dalam hidup ni, bukannya Allah yang perlukan kita. Kalau kita tidak mengubah nasib kita sendiri, tiada apa yang akan terjadi. Angan-angan akan kekal menjadi angan-angan.  Lampu tandas akan terus rosaki, kalau aku tidak berusaha untuk membaikinya. Sama juga dengan kehidupan kita, kita tidak akan dapat menjadi orang yang baik, kalau kita tidak berusaha untuk ke arah itu. Jangan cakap, "Ah, hidayah belum datang. Bila hidayah dah datang, barulah aku berubah."
Renungi ayat ini pula dari surah Ar-Rad ayat 11 
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak dan melindungi mereka selain daripada-Nya."
So, kenalah ubah diri. Selamat beubah dear readers.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...