Sunday 7 April 2013

Calon Pasanganku ABP

Selalunya bila usia kita sudah dilihat 'matang' soalan bonus dan popular ni akan diutarakan kita yang masih bujang (perasan kejap, memang kenyataan pun) Ok, soalan yang sering diutarakan adalah :
"Bila mahu kahwin?" "Apa ciri-ciri yang kau mahu?"
Lepas fikir punya fikir, ni jawapan aku:
Ciri paling penting yang kena ada dengan my future mate ni adalah:
  • Boleh bantu aku untuk sentiasa berada kat jalan yang lurus
  • Boleh jadi penasihat yang bernas terutamanya bila aku memerlukan
  • Dia sentiasa jadi pendorong aku untuk banyakkan amal
  • Dia sentiasa jaga maruah aku
  • Dia faham dan boleh terima aku seadanya
  • Paling penting dia ABP (Asal Bukan Perokok)
Aku paling tidak dapat terima orang yang merokok. Dulu, aku rasa ok saja. Tapi sekarang, I can't stand with the smoke. Macam nak semput pun ada juga. Minta jauh-jauh lah, supaya future mate aku bukanlah perokok. Aamiin. Teringat pula aku perbualan dengan abang aku:
"Aku mahu calon isteri aku ni baik. Isteri yang boleh bentuk aku untuk jadi lebih baik dari keadaan aku sekarang."
Aku berpendapat, se'rock', se'brutal' macam manapun orang tu (tak kisahlah lelaki atau perempuan) pasti dia (termasuk aku) mahukan jodoh yang baik. Mana ada orang yang mahu pasangan seumur hidup yang teruk kan?

~Berkahwin tu sunnah. Nabi pun kahwin juga. Nabi suka bila umatnya berkembang biak dengan baik. Bila semakin ramai yang jadi pemimpin (yang baik dan mengajak ke arah kehidupan akhirat ), maka semakin baiklah dunia kan? Oleh itu, carilah jodoh yang baik. Kalau kita tidak baik, tetapi mahukan jodoh yang baik, solusinya hanya satu iaitu berjumpa dengan orang yang baik dan minta jodoh yang baik. Sebab orang yang baik tidak akan tergamak untuk bagi kita jodoh yang jahat.



2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...