Friday 12 April 2013

KaSiH sAyAnG mAk AkU

Aku buat entri ni, masa aku sibuk memikirkan macam mana cara mak aku tunjukkan yang dia sayang kat aku. Kadang-kadang aku pelik juga, mak ni sayang kat aku kah? Lepas tu, aku cuba fikir balik. Ok, mak kau tidak sama dengan mak orang lain. Mak kau ada identiti yang tersendiri dan teristimewa. Mak kau tu is One in a Million. Mak kau tu unik. (Ayat memujuk diri tapi betullah statement tu.)

Mak aku unik sebab benda-benda ni (bukan benda sebenarnya):

  • Mak aku akan marah aku bila aku malas (sebab mak mahu aku jadi rajin)
  • Mak aku bandingkan aku dengan anak orang lain (sebab mak mahu aku juga jadi anak yang dibanggakan)
  • Mak aku berleter kat aku (sebab mak aku mahu aku jadi anak yang berguna)
  • Mak aku tegas dengan aku (sebab mak mahu aku jadi anak yang berdisiplin)
Ada banyak lagi benda yang membuatkan mak aku special bagi aku, tak payahlah aku hurai panjang-panjang. Apa yang aku mahu kongsi kat sini adalah, walau macam mana sekalipun mak kita buat kat kita, ingat bahawa mak kita itu adalah mak kita (memang pun). Mak kita yang bersusah payah melahirkan kita, bukannya mak orang lain. Mak kita marah dengan kita, berleter dengan kita bukan sebab tak sayang, tapi sebab mak terlalu sayang dengan kitalah, mak kita buat macam tu.. 

So, bila korang juga kena leter dan dimarah-marah sayang, set kat otak "Ok, mak aku sayang kat aku. Sebab itulah mak buat semua tu. Aku kan anak special kat hati mak." (Bajet perasan sikit), gerenti lepas korang cakap macam tu, korang takkan merajuk punya. Biarlah kita yang merajuk kat mak, jangan mak yang merajuk dengan kita. Sebab, bila orang tua merajuk, kita payah nak pujuk. Bukan macam kita yang dihulur dengan Ice Cream dan coklat Cadbury dah boleh cair, ayah mak mengayat sikit dah boleh cair. Hati ibu bapa ni lagi sensitif sebenarnya. Sebelum anda, dia, aku, kita, kamu dan mereka dijaga hatinya, biarlah kita berusaha menjaga hati kedua orang tua kita. Ok?

Setakat itu sahajalah entri kali ni. Ingat ek, kasih dan sayanglah hati keduanya. Hati siapa? Hati mak dan ayah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...