Wednesday 17 April 2013

Hantu FB


Entri kali ni dibuat ketika teringat teguran abang aku. Tengah aku asyik online, dia cakap “Haish, hantu FB betullah kamu ni. Sikit-sikit online, tidak sah kalau dalam sehari tu tiada online.” Terkejut juga aku bila disergah macam tu. Bila aku fikir balik, ya lah kot (betullah apa yang abang aku cakap). Lepas tu aku mahu jawab macam ni (tapi tak jadi):
  • Aku online ni bersebab juga
  • Aku online pun sebab aku mahu mendapatkan maklumat yang aku takkan dapat dari berita dan akhbar
  • Aku online pun sebab itu sahajalah cara untuk aku berkomunikasi dengan masyarakat (kawan aku yang jauh)
  • Aku online sebab itu salah satu cara yang mudah untuk sebarkan kebaikan (medan dakwah tercepat)
  • Aku online sebab itu salah satu untuk aku menyuarakan pendapat aku
  • Aku online sebab itu salah satu cara untuk aku bersilaturrahim dengan orang luar
  • Aku online sebab itu salah satu cara untuk aku mendapat nasihat daripada orang yang pakar

Lepas tu aku terfikir pula, kenapa orang boleh mudah berasa bosan dengan FB, twitter dan pelbagai lagi laman sosial yang lain. Antara sebab yang aku dapat:
  • Orang lain online sebab mahu ekspresikan perasaan (bila tak dilayan dengan jutaan like, comment dan share, hah mulalah berasa bosan)
  • Orang online sebab sekadar mahu mendapat kawan baru (bila tak dapat kawan baru, kebosanan akan datang melanda)
  • Orang online sebab mahu menyuarakan pendapat (bila tiada respon, benda pertama yang akan dirasa adalah bosan)
  • Orang online sebab mahu jadi spy, stalker, spammer dan pelbagai lagi aktiviti yang serupa (bila tiada yang baru untuk dilihat, orang tu akan rasa bosan)

Hah, setakat tu sahajalah yang aku dapat utarakan. Laman sosial ni ada pelbagai manfaatnya bila kita
menggunakannya dengan niat yang baik, tujuan yang betul dan kaedah yang berkesan. Apabila kita menggunakannya untuk perkara yang bukan-bukan, kita juga akan dapat impak yang kurang berkesan, kurang menggembirakan dan pelbagai lagi kesan (yang pada kita) bukanlah sebaik yang diimpikan. Sebagai contoh, kau gunakan FB untuk menyumpah seranah orang, lepas tu kau dapat banyak like dan comment (daripada orang yang sama fikiran dengan kau). Boleh bayangkan kesan terhadap anda? Tak boleh? Ok, memanglah kau rasa seronok, "Fuyoh, aku dapat banyak like lah. Tak sangka pula aku, menyumpah orang pun dapat banyak like. Kalau macam ni, aku menyumpah lagilah."<~ (Sebagai contoh). Cuba bayangkan, kau sudah mencarut, lepas tu kau ajak orang lain untuk buat benda yang sama dengan kau iaitu menyumpah (menghina dan yang sama waktu dengannya), hah bukankah itu bermakna kau sudah mendapat saham dosa mereka? Aku bukanlah orang yang mahu berceramah, tapi aku harap kita berusahalah jadi pengguna laman sosial yang baik. Jangan gunakannya dengan tidak berhemah.

#Remember dear readers, do not use your social sites for the wrong doings. Ok?

~Setakat itu sahajalah entri kali ni. Renung-renungkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...