Thursday 7 March 2013

Jangan hanya tahu untuk berbicara

"Kau apa tahu? Bukannya kau berada di dalam posisi aku sekarang." Wah, niat untuk menyenangkan hatinya terus terbantut dan mati di tengah jalan. Perkenalan yang singkat mungkin menjadi faktor, namun sebagai seorang teman aku cuba menyedapkan hatinya (aku paling pantang nampak orang seedih depan mata, gerenti turut nangis).

Alih-alih dah kena marah. Tak kah payah tu? Namun, bila difikir semula tindakan yang patut diambil pada saat dan ketika itu adalah duduk disebelahnya, pegang bahunya dan hanya duduk diam. Tunggu sehingga keadaan tenang dan buatlah perbualan bukannya main terjah.

Teringat pula surah As-Saff, Allah menasihati kita agar jangan hanya tahu berbicara jika kita tidak melakukannya. Disaat kita mahu memujuk seseorang, pasti akan keluar segala nasihat dan janji manis. Sekiranya kata-kata itu terbukti benar, tidak mengapa. Sekiranya janji-janji itu ditunaikan juga tidak mengapa. Namun ini, kita kerap kali hanya tahu menanam tebu di tepi bibir. Hanya manis berbicara namun hakikatnya kosong.

Pengajarannya, jangan hanya tahu berkata-kata tetapi kosong ibarat tin yang hanya berbunyi kuat namun langsung hanya kosong. Ataupun ibarat burung kakak tua yang hanya tahu mengajuk bicara orang lain.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...