Thursday 7 March 2013

Friday Morning


Ok, sebut tentang pagi jumaat. Hah ada benda yang kita boleh kongsikan bersama. Pertama sekali hari ini adalah penghulu segala hari. Bagi kaum muslim, hari ini adalah hari cuti. 

Kedua adalah amalan yang disarankan kepada kita untuk diamalkan. Antaranya adalah membaca surah Al-Kahfi, memperbanyak selawat ke atas Nabi Muhammad SAW (Allahumma solli ala Muhammad), banyak bersedekah, banyakkan buat amal kebajikan. Bagi kaum Adam pula, sudah semestinya perlu membersihkan diri, memakai wangian untuk menunaikan solat jumaat. 

Direkodkan oleh Imam Ahmad dan Tabrani bahawa nabi SAW pernah bersabda, "Barangsiapa mandi pada hari Jumaat, lalu memakai wangian, lalu memakai sebaik-baik pakaian, kemudian pergi ke masjid, lalu ruku' sesuai dengan kemampuannya, tidak menyakiti orang lain, lalu diam mendengarkan hingga waktu solat, maka itu penebus dosa-dosanya antara Jumaat itu dengan Jumaat sebelumnya."
Masih banyak lagi hadis yang menyatakan tentang keutamaan Jumaat dan ini membuktikan betapa special edition nya hari ini. Oleh itu, jangan biarkan Jumaat ini berlalu dengan sia-sia. Esok atau lusa kita mungkin belum tentu lagi berpeluang untuk hidup buat kesekian kalinya. 

~Hargailah Jumaat ini.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...