Thursday 7 March 2013

Duniaku berwarna kElAbU

"Kenapa suka warna kelabu?" "Entahlah. Kata orang, warna kelabu untuk orang yang aktif bercakap. Tapi aku berpendapat, aku mahu menjadi orang yang cool selalu. Bukannya orang yang selalu berubah angin. Cuba tengok awan mendung tu, nyaman bukan? Aku pun berharap agar kehadiranku boleh membuatkan orang lain berasa nyaman. Lagi satu, bukankah warna kelabu itu unik? Jarang orang menggemari warna ini. Sebab itu aku pilih warna ini."

Pilihlah mana-mana warna dalam hidup ini kerana ia adalah pilihan. Sama ada sebiru warna langit, sedamai hijaunya daun, seceria kuning pisang, segarang merah menyala dan sebagainya kerana ia adalah pilihan diri sendiri. Begitu juga dengan kehidupan kita, sejak jiwa kita disempurnakan Allah telah mengilhamkan dua jalan iaitu jalan ketaqwaan dan jalan kejahatan. Kita dilahirkan dalam keadaan yang putih bersih daripada sebarang titik dosa hitam dan kitalah yang menentukan warna serta corak hati kita. Sama ada indah dengan ke'putih'an amal ataupun buruk dengan ke'hitam'an dosa. 

Paling penting, biarlah keputusan itu menuju ke arah yang tenang dan baik. Pilihlah jalan keTaqwaan, jalan yang hanya mengharap pada belas kasihan dan rahmat daripada Allah SWT kerana tiada siapa yang mampu membantu kita pada hari perhitungan kelak. You are standing own your own feet while no one wish to help you. Sebelum itu terjadi, tolonglah diri sendiri dengan menyediakan bekalan di dunia. 

~Perbanyakkanlah amalan selagi kita masih diberi peluang untuk menghirup udara di dunia ini.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...