Thursday 7 March 2013

Belajarlah

Mengapa harus belajar? Dari siapa kita harus belajar? Kita perlu belajar agar kita menjadi orang yang berilmu. Kita boleh belajar dari siapa sahaja dan guru yang paling agung adalah Allah. Dipendekkan cerita, didikan Allah itu teramat istimewa. Mengapa pula? Hah, Allah akan mengajar hamba-Nya dengan pelbagai cara. Kadangkala secara terus dan kadangkala secara tidak langsung.

Contohnya, anak yang derhaka akan dihukum Allah secara terus di dunia dan sebaliknya. Kadang-kadang pula, melalui 'medium'. Siapakah medium ini? Boleh jadi orang yang berada di sekitar kita. Ehm, contohnya sang murid yang salah akan diperbetulkan kesalahannya dengan mendapat teguran daripada sang guru.

Konklusinya, setiap perkara yang terjadi pastikan kita mengambil intipati daripadanya. Yang baik jadikan contoh, yang buruk jadikan sempadan. Ingat teguran dari Allah itu teramat penting agar kita sentiasa sedar bahawa kita ini hanyalah sang hamba kepada sang Khaliq dan khalifah buat yang lain.

*p/s: menghamba pada Yang Maha Mulia adalah mulia, menghamba pada yang hina adalah nescaya akan terhina (Saidina Abu Bakar As-Siddiq)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...