Friday 6 June 2014

Lessons from the scientist




Apa khabar readers sekalian? Aku harap readers sekalian dalam keadaan yang sihat belaka. Alhamdulillah kali ni, aku berpeluang untuk membuat post terbaru. Harap-harap update kali ini akan memberi manfaat yang berguna buat readers sekalian. Hmm, aku nak tanya readers sekalian. Readers pernah tengok apa-apa program dokumentari? Aku rasa memang pernah. Dokumentari berkisarkan binatang, flora dan sebagainya. Hah, kebiasaannya siapa yang terlibat dalam pembikinan sesebuah dokumentari ni? Apa dia? Scientist? You are correct. Macam yang readers dah baca pada tajuk di atas, update aku kali ini adalah untuk mengaitkan beberapa pengajaran yang boleh diperolehi daripada seorang saintis. Yes, maybe some of them are atheist, tapi ambil yang jernih dan buang yang keruh. Sememangnya ada pengajaran ke atas setiap perkara yang berlaku sama ada ia positif ataupun negative. So, jom hayati perenggan yang seterusnya.

Apa yang aku mahu utarakan di sini adalah tentang pengajaran yang kita boleh dapati daripada sesetengah saintis ni. Ok, straight to the point. The first lesson is about their eagerness to fulfill their curiosity. Maksud aku adalah, kita boleh mencontohi sifat mereka ini dengan menunjukkan enthusiasm dalam sesi pembelajaran, terutamanya ketika sedang mempelajari ataupun mendalami Al-Quran, Hadis, Sirah dan sebagainya untuk menyahut seruan Allah. “Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu.” (Al-A’laq: 1). Hah, cuba tengok dokumentari tentang seorang saintis yang mengkaji tentang hidupan liar. Seorang yang mengkhususkan kajian dalam bidang reptilia misalnya. Dikhususkan lagi kepada spesies tertentu seperti buaya. Hah, dalam kes ini apabila mereka sedang membuat kajian, kita sudah sedia maklum bahawa mereka akan mendapatkan seberapa banyak data yang boleh. Bukan sekadar ukuran badan, berapa batang gigi yang dia ada, jantina apa, dan sebagainya. So, kita seharusnya juga menjadi seperti itu apabila semasa proses menimba ilmu. Ingat ya readers, ilmu Allah ini tidak akan pernah mampu dihitung ataupun disebut oleh manusia, selak sahaja Al-Quran, gerenti banyak pengajaran yang boleh diperolehi. Buktinya Allah ada berfirman, “Katakanlah (Muhammad): ‘Kalau sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimah-kalimah Tuhanku, sesungguhnya habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula).’ “ (Surah Al-Kahf: 109). Al-Quran itu ibarat isi penting sesebuah karangan, manakala hadis itu pula huraian tentang isi penting tadi. Sirah pula sebagai contoh untuk menjelaskan lagi huraian tadi. So, jadilah seorang yang zest dalam mencari ilmu. Bukankah mencari ilmu itu wajib bagi seorang muslim?

The second lesson is about how they applied their knowledge in their work field. Ehm, apa yang kita boleh contohi di sini ialah ilmu yang kita telah dan sedang perolehi itu perlu dipraktikkan secepat dan sebanyak yang boleh agar kita tidak lupa akan ilmu itu di masa hadapan. Maksud aku, ilmu yang kita ada itu tidak seharusnya menjadi beban tetapi membantu kita meringankan beban orang lain. Tidak faham? Hah, readers ingat tentang sebuah hadis yang bermaksud, "Daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu katanya,, Rasulullah SAW telah bersabda : Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah (wakaf), ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang berdoa kepadanya.'' (HR Muslim)." Kebiasaannya orang yang berilmu ini, merasa terbeban dengan ilmu yang ada. Tekanan sangat apabila terlalu banyak prosedur yang diperlukan untuk sesuatu pekerjaan. Tapi, apabila seseorang itu bijak menggunakan ilmu yang ada itu dalam hidup seharian, gerenti seseorang itu tidak akan  tertekan lagi. Lagipun, apabila kita mengaitkan ilmu yang kita ada itu dengan Allah dan Islam, lebih baik. Maksud aku, selain daripada mendidik kita menjadi hamba yang bersyukur, tapi juga boleh mengajak orang lain untuk turut menjadi hamba yang rendah diri khususnya terhadap Allah SWT. Hah, tidak mustahil sebenarnya untuk mengaitkan setiap perkara yang kita pelajari itu dengan  Allah dan Islam. Sebagai contoh, kita gagal dalam sesi temu duga. Kalau kita seorang yang pesimis, memanglah kita akan beranggapan, “Ah! Gagal lagi. Kenapalah malang sangat nasib aku ni. Bla bla bla bla…..” Tapi, kalau kita cuba mengaitkan setiap perkara yang berlaku itu dengan kebesaran Allah dan Islam, gerenti kita akan menjadi orang yang optimis dan mungkin akan berfikiran seperti ini, “Alhamdulillah. Allah uji aku. Tak apa, mungkin ini bukan rezeki. Allah ada rancangan yang lebih baik untuk daripada ini.” Ataupun apabila kita sedang belajar Sains, kita akan dapat memahami ataupun mampu menyangkal sesetengah teori yang bertentangan dengan Islam. Contohnya, tentang proses kejadian manusia yang terdapat dalam Sains. Sains mengartakan manusia mula terbentuk apabila sperma bercampur dengan ovum, manakala, AL-Quran pula lebih terperinci. “Maka hendaklah manusia itu memikirkan dari apa dia dicipta. Dia diciptakan dari air (mani) yang terpancar.” (At-Tariq: 5 – 6).Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.” (Al-Alaq: ayat 2). Bila kita mengaitkan dengan Allah, pasti bertambah keimanan di hati. Thus, latih-latihlah diri untuk cuba mengaitkan setiap perkara yang berlaku itu dengan Allah dan Islam.

Last but not least, adalah how they tried so hard to extensive their project. Cuba tengok segelintir saintis yang berusaha bersungguh-sungguh untuk menyempurnakan sesuatu kajian yang dikendalikan mereka. Sebagai contoh, orang yang terlibat dalam kajian hidupan marin. Mereka pasti akan bersungguh-sungguh menyelamatkan hidupan yang mereka kaji. Sebagai contoh, apa langkah yang terbaik untuk menyelamatkan sesetengah spesies penguin yang semakin berkurangan.  Hmm, apa yang kita boleh belajar kat sini adalah, kita perlu bersungguh-sungguh dalam menyempurnakan sesuatu tugas dan amanah yang diberikan kepada kita khususnya dalam menyampaikan dakwah [Aduh! Terasa]. ‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.’ Mereka berkata: ‘Mengapa Kamu hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Kamu dan menyucikan Kamu?’ Tuhan berfirman” ‘Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.’ “ (Al-Baqarah: 30). Ayat di atas menunjukkan tentang amanah yang perlu digalas oleh setiap umat manusia, yang mana umat manusia adalah pemimpin di muka bumi ini. Dan Allah telah menjelaskan tentang tuntutan berdakwah di dalam surah Ali-Imran ayat 110 yang bermaksud, “Kamulah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, mencegah yang mungkar dan beriman kepada Allah…”. “Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka adalah penolong kepada sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang makruf, mencegah yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya…” (At-Taubah: 71). Hah, ada banyak ganjaran yang telah Allah janjikan buat mereka yang bersungguh-sungguh menyebarkan dakwah Islam ni. “…. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya, Allah Maha Bijaksana, lagi Maha Perkasa. Allah menjanjikan kepada orang mukmin, lelaki dan perempuan, (akan mendapat) syurga-syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di Syurga ‘Adn….” (Surah At-Taubah: 71 - 72). So, tunggu apa lagi, jom sama-sama tingkatkan usaha untuk mengejar ganjaran Allah.

Kesimpulannya, apa yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Apa yang salah, maafkanlah. See you again at the upcoming post. Happy reading readers.
리릭 서리아니 사리 벙아 사이넏딘



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...