Thursday 24 April 2014

Nanti, Nantilah...



Apa khabar readers? Wah, banyak update aku kali ni ya? Hahaha, ini disebabkan aku tidak meng”update” blog aku selama sebulan lamanya. Kiranya kali ini, masa untuk balas balik aaa. Aku tak nak cerita panjang sangat. Boleh dikatakan sebagai sesi refleksi diri untuk masa yang singkat sahaja. Ok, sementara ilham masih segar dalam minda, aku ingin mengajak readers sekalian untuk turut sama muhasabah diri. Aku guna tajuk di atas sebab, aku dan ramai lagi orang di luar sana yang sering menghadapi situasi ‘ini’. Hah, nak tahu situasi apa? Situasi suka bertangguh. Elok-elok dah rancang untuk buat dua update dalam masa dua minggu, tetapi telah tertunda sehingga ke empat minggu lamanya. Puncanya hanya satu iaitu, sifat suka bertangguh. Semasa idea itu masih berlegar di ruang minda, sibuk nak layan benda lain. Tengok movie lah, tengok drama lah, tengok variety show lah. Lepas tu bagi alasan, “Ala, idea takkan lari ke mana. Nanti, nantilah aku buat.” Hah, tak begitu readers? Tak kiralah apa jua benda yang kita buat, bukan sekadar dalam meng”update” blog tetapi banyak lagi perkara yang kita memang suka buat semasa last minute (dan hanya sedikit sahaja yang suka melakukan kerja tepat pada masanya). Aku tak perli sesiapa, sebab aku selalu buat benda yang sama (which I have to change).  Ok, skip that, jom scroll down ke perenggan yang seterusnya.

Ok lah, aku tak tahu nak cakap apa sebenarnya, tetapi jom semak tafsir sebentar. Allah dah menegaskan tentang masa ni dalam Al-Quran. Terdapat banyak ayat yang melibatkan tentang masa, namun surah ini lebih tepat dan padat untuk dijadikan pedoman. “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh serta orang yang nasihat-menasihati dengan kebenaran dan dengan kesabaran.” (Al-Asr: 1 - 3). Hah, ayat ini dah menjelaskan dengan terang dan nyata bahawa kita ini selalu rugi sebab tak reti nak menghargai masa dengan menggunakannya sebaik mungkin. Pernah dengar tak tentag satu peatah Arab ni? “Masa itu ibarat pedang”. Apabila kita mengatakan sesuatu itu seperti pedang, sudah semestinya ia “tajam”. Masa ni, takkan sudi untuk menunggu kita. Kalau kita seorang yang suka membuang masa, alamatnya masa itu akan “memotong” kita dan ia takkan mungkin berhenti ataupun berpatah balik. Sekali ia berlalu, takkan ada “U-Turn” buat kita. Oleh itu hargailah masa yang ada.

Gunakanlah peluang yang ada ini dengan sebaiknya. Maksud aku, hargailah setiap saat dalam hidup anda. Maksimakan penggunaannya. Terutamanya kea rah kebaikan. Gunakan masa anda untuk membuat amal ibadah sebanyak yang boleh. Jangan jadikan, “Kita masih muda, berseronoklah dulu.” “Masa masih panjang.” [Dan alasan yang sama waktu dengannya sebagai prinsip hidup]. Memang betullah, usia itu masih muda, tetapi kita tidak tahu sama ada ajal itu akan menunggu kita hingga ke hari tua. Tak begitu? Andai Allah telah menentukan kita kembali ke sisi-Nya pada usia yang muda, teramat mustahil untuk kita menundakannya. Pesanan aku, jangan suka bertangguh. Jika readers mempunyai rancangan, usahakanlah untuk menyiapkannya ataupun melaksanakannya dalam kadar yang segera.

Ok lah, setakat itu sahaja post aku kali ini. Aku harap readers dapat input yang berguna. See you soon. Happy reading.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...