Thursday 24 April 2014

Akulah Si Babysitter


(Gambar hiasan sahaja)

Apa khabar readers sekalian? Aku harap readers sekalian sihat-sihat belaka. Dah lama dah blog aku ni terupdate. Pejam celik, pejam celik, dah masuk sebulan taka da cerita. So, hari ini dengan sukacitanya aku ingin membuat satu post terbaru. Post ini aku buat apabila terkenangkan anak buah aku. Almaklumlah, anak buah yang pertama, memang ditatang dengan minyak yang penuh lah kan. Hehehe. Memandangkan mama anak buah aku ni, masih lagi dalam pengajiannya, maka aku pun diberi mandate untuk menjaga serba sedikit lah. Pada mulanya, aku rasa ralat jugalah. Aku mana pernah ada pengalaman dalam kes sebegini. Nak jaga anak kecik ni bukannya mudah. Kepayahannya tu, hanya Allah dan mereka yang berpengalaman sahaja yang tahu, khususnya kaum ibu. Tak begitu? Alhamdulillah, lama-kelamaan pun, aku makin mahir, walaupun tidak secekap kaum ibu di luar sana. Sepanjang aku menjaga niece aku ni, ada lah juga dua tiga pengajaran yang aku dapat daripada yang negative hinggalah yang ke positif.
 
Okey, pengajaran pertama yang aku perolehi adalah, kesabaran itu perlu. Hah, macamlah readers tidak tahu perangai anak kecik kan? Hyper. Satu perkataan ini, aku rasa mampu membuatkan readers terbayang tentang anak buah masing-masing. Tidak kiralah jantina apa pun, perempuan kah, lelaki kah, sifat ingin tahu anak-anak ini sangat tinggi berbanding dengan orang dewasa. Masih belum mampu meniarap, dah tinggi angan-angan untuk merangkak dan berjalan. Sifat gopoh tu gerenti ada. Hah, bila mahu berjalan pula, gerenti mahu dipimpin untuk merasakan pengalaman berjalan. Yang memimpin pula, sudah pasti terasa penat kan? Disaat inilah kesabaran mulai teruji. Sifat curiosity and demanding, apabila digabungkan memang akan mengundang keletihan terhadap orang dewasa. Kita nak marah pun, budak-budak kecik ni masih belum tahu apa-apa. So, ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kirilah nampaknya. Jalan yang terbaik adalah bersabar, bukankah Allah dah berfirman dalam Surah Al-Baqarah ayat 153 yang bermaksud, “Wahai orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar.” Hah, bila readers rasa geram, jangan lupa untuk minta pertolongan dengan Allah dan bersabarlah kerana pertolongan Allah itu sentiasa dekat.

Pengajaran seterusnya pula adalah jangan selfish kalau readers tidak mahu menghadapi sebarang tekanan. Hah, mesti readers berkerut-kerut sekarang ni. Selfish yang macam mana? Lagi-lagilah dengan kanak-kanak. Maksud aku adalah, bila budak-budak meminta sesuatu, kita janganlah buat endah tak endah sahaja. Macam yang aku cakap tadi, budak kecik ni memang demanding. Nak itulah, nak inilah. Sekejap cakap, “Ambik tu.” Sekejap lagi “Ambik ni.” Sampai bertimbun mainan. Memang tak pernah habis permintaan tu, yang jadi masalahnya pula tawaran yang kita boleh bagi tu kurang (Chewaah, guna istilah ekonomi pula dah). Hehehe, readers pun tahukan, pada tahap inilah, otak anak-anak mula berkembang. So, kita pun janganlah kawal sangat anak-anak ni, aku tengok sesetengah ibu bapa ni terlalu mengawal anak-anak. Sekejap cakap, “Eh, jangan main kat sana.” Sekejap lagi cakap, “Tak boleh main tu.” Kalau anak-anak tu boleh berkata-kata dengan fasih, gerenti diorang akan cakap macam ni, “Tak boleh tu, tak boleh ni. habis tu apa yang boleh?” Apa yang aku mahu sampaikan adalah, ibu bapa tidak boleh terlalu mengawal anak. Kajian ada mengatakan bahawa, anak-anak yang terlalu dikongkong akan terjejas tumbuserannya. Hah, so, beri sedikit kebebasan kepada anak-anak untuk meneroka dunia luar tapi dengan pengawasan jarak jauh. Analoginya boleh dikatakan seperti kita yang masih bertatih ketika menunggang bsikal. Tidak sah, tunggang basikal selagi tidak luka sana sini. Sama juga dengan anak-anak, lagipun, kita yang akan terlebih tekanannya kerana terlalu risau dengan anak-anak. Let them be, for once and awhile.

The third lesson is keep fit to keep focus. Sepanjang musim aku jadi babysitter ni, aku memang tak menang tangan (lebih kuranglah). Anak buah ni, memang pantang dibiarkan. Alihkan sahaja pandangan dari dia, zooooom dah lari sampai kat dapur. Bila kat dapur pula, sibuk nak pi paip main air. Bila kat beranda pula, nak turun tangga. Memang hyper sangatlah. Kejap panjat sana, kejap panjat sini. Untung tak semput. Tapi, yang best dengan dia ni, aku memang dapat buat exercise secara tidak langsung. Kiranya, jaga niece aku ni membantu aku untuk memperbanyak steps daripada duduk. Terlalu banyak rehat ni, bahaya juga. Bukannya menyihatkan tetapi membawa lebih banyak penyakit. So, I am extremely grateful towards my niece. Dia sihat, aku pun sihat sekali. Kalau ‘rehat banyak sangat, badan pun cepat lemas. Alhamduillah, aku dah jarang sakit dah. Demam, berhingus memang dah taka da sejak 4 bulan yang lepas, lenguh-lenguh badan tu aku rasa memang lumrahlah. Sakit ni pun bagus juga, selain daripada menjadi kifarah dosa, tetapi menjadi pengingat diri, “Aku banyak dosa. Alhamdulillah Allah bagi aku sakit, dosa-dosa aku pun berkurang. Bila aku sihat, aku perlu perbanyakkan amalan.” Secara tidak langsung, sakit itu menjadi motivator dan reflection sekali. Macam peribahasa English, “Strike two birds with one stone.” (Kalau aku tak silaplah).

Lesson terakhir adalah, jaga perlakuan dan pertuturan apabila bersama dengan anak-anak kecil. Hah, guru pertama anak-anak ini adalah orang dewasa, apa yang ibu bapa mereka buat, itulah yang menjadi teladan. Kita cakap satu, diorang cakap satu. Kita cakap one, dia cakap one. Macam burung kakak tua. Main sebut sahaja tanpa mengetahui maknanya. Sebab itulah kita kena cakap benda yang baik-baik sahaja. Nak melatah pun, cakaplah benda yang baik, daripada benda yang kurang elok didengar. Seriously, anak .buah aku ni mengalahkan burung kakak tua. Cakap sepatah, dia akan ulang berkali-kali. Daya ingatan memang kuat. Hah, pada usia muda inilah, kita kena ajar anak-anak tentang bagi salam, solat, zikir dan sebagainya. Bukan sekadar tahu sebut papa, mama sahaja. Tapi bagi kenal dengan Allah, rasulullah, para sahabat baginda dan sebagainya. Hargailah masa anda menjadi guru pertama ini dengan sebaiknya. Jangan sibuk nak ajar anak benda yang kurang elok pula, seperti cakap benda yang mencarut, menghina dan sebagainya. Nanti, bila anak dah besar, tak tahulah nak jadi apa. Nauzubillah. Bila anak biuat salah pula, jangan cakap benda iyang bukan-bukan, (kata anak bodohlah, tak gunalah:Ingat ya, kata-kata orang tua itu makbul. Lagi-lagilah kata-kata yang lahir daripada mulut seorang ibu. So, dear mothers, be careful with you words).

Hah, setakat itu sahajalah post aku kali ni. aku harap readers sekalian mendapat input yang berguna. Happy reading.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...